Pro praktikanty, příznivce a studenty ájurvédy

ajurveda-brno

Zajíc předhoní lišku, protože zatímco liška běží za obědem, zajíc běží o život.

                                              Pacovský

Nesuďte a nebudete souzeni

           Lukášovo evangelium

Nemoci nepadají z nebe, nýbrž jsou výsledkem malých hříchů, které denně spácháme.                                                                                                                                 Hippokrates

Pamatujte na úctu k sobě, úctu k druhým a  odpovědnost za své chování.

Dalajláma

Chceme-li nalézt základní příčinu našich nemocí, zjistíme, že jsou to následky odtržení se od Zákona.

Paracelsus­

Koření

Jedním z výrazných znaků, kterými se liší ájurvédská strava od jiných výživových systémů je hojnost používání koření. Neznamená to ovšem nutnost ostrých pálivých jídel, ale časté použití koření různé chuti za účelem zvýraznění chuti, barvy a vůně. Další důvody mohou být zdravotní, popřípadě konzervační.

Pojmem koření se označují různé přísady rostlinného původu, které se obvykle v relativně menším množství používají při přípravě pokrmů. Důvody pro užívání koření mohou být následující:

  • zvýraznění chuti, vůně a barvy
  • posílení Agní
  • vyrovnání dóš
  • využití specifických zdravotních účinků
  • jednotlivých koření
  • uspokojení smyslových potřeb člověka

Zvýraznění chuti, vůně a barvy

Nejčastější důvod pro použití koření, který nás napadne je zvýraznění chuti, popřípadě dodání pálivé chuti. Je to opravdu častý důvod užití koření. Nemusí však jít jen o pálivou chuť. Jak si dále povíme, existuje i mnoho koření, které zvýrazňuje jiné chutě, nebo svojí vlastní chutí jídla ovlivňují. Z vlastní zkušenosti také víme, že koření dokáže výrazně jídlo ovonět. Výrazné aromatické koření je například asafoetida, bobkový list, skořice, kumín, fenykl, česnek a mnohé další. Na obarvení se často užívá kurkuma.

Posílení Agní

Jedním z hlavních důvodů užívání koření v ájurvédě je posílení Agní. Většina, zejména pálivé koření, podporuje dobré zažívání. Tím ale obvykle i zvyšuje Pittu. Proto pokud máme konstituci Pitta nebo je právě léto, je nutné být při užívání koření opatrný a užívat zejména ochlazující koření.

Vyrovnání dóš

Ne vždy je možné, aby kuchař bral v potaz všechny individuální potřeby všech strávníků. V rodině jsou obvykle lidé s různou konstitucí a není vždy praktické pro každého vařit jiné jídlo. Kořenění na talíři umožňuje jídlo individualizovat. Kapha si jídlo může více okořenit, aby zvýraznila pálivou chuť, Pitta použije koření ochlazující a Váta si jídlo přisolí. Pak i při stejných jídlech mohou být účinky individualizované pro jednotliví konstituce.
Pokud jsem nucen jíst jídlo, které není vařeno podle zásad ájurvédy, například v restauraci, osvědčilo se mi používat univerzální směs koření Pačak, která vedle korekce chuti , vyrovná i všechny dóši a posílí Agní a tak zajistí kvalitní strávení i méně vhodné stravy. Pačak lze užívat dlouhodobě a osvědčil se mi například v lázních a i pro ty, kteří se stravují přes den v restauracích nebo v závodní jídelně je to velmi vhodný přípravek.

Využití specifických zdravotních účinků jednotlivých koření

Některé druhy koření mají specifické účinky na různé zdravotní problémy. Těchto účinků lze s výhodou využít. Blíže budou tyto účinky popsány u podrobnějšího popisu jednotlivého koření.

Uspokojení smyslových potřeb člověka

Toto je často opomíjená složka jídla, alespoň u lidí, kteří se snaží usilovat o „duchovní cestu“. Domnívají se, že duchovní cestou je cesta askeze a jakýkoliv příjemný podnět považují za něco hříšného. Skutečnost je však jiná. Potřeba příjemných zážitků je primární lidskou potřebou a její neuspokojení vede k nerovnováze jako neuspokojení jídla a pití nebo sexu. Lidé kteří se odříkají potěšení si buďto lžou a potěšení získávají náhradním, často divným způsobem, nebo strádají a to může vést k neodolatelným choutkám. Je to možné pozorovat často třeba u zastánců makrobiotiky, kteří v zásadě koření odmítají, ale mnozí z nich mají potom neodolatelné chutě nebo podléhají různým závislostem, které teoreticky zavrhují, jako je například kouření.
Výrazná chuť je sice pro hledače duchovní cesty nepopulární, ale je vhodnějším naplněním lidské touhy po příjemných zážitcích než mnoho jiných metod a proto je z ájurvédského hlediska spíše pozitivní. Pouze vyhledávání co nejrafinovanějších chutí je ale opačný extrém a jako každý extrém ho ájurvéda nedoporučuje.

Jednotlivá koření a jejich specifické účinky

Adžvan
Anýz
Asafoetida
Bobkový list
Cibule
Černý pepř
Česnek
Dlouhý pepř
Fenykl
Hořčičná semínka
Hřebíček
Chilli
Kardamon
Kmín
Koriandr
Kumín
Kurkuma
Lékořice
Pískavice – řecké seno
Skořice
Šafrán
Tamarind
Vanilka
Zázvor

Autor: Fakír + Ježíková

 

Literatura

Douillard, J.: Sezonní dieta, Ecce Vita, Praha, 2002
Frej, D.: Ájurvédské recepty pro zdraví, Eminent, Praha, 2010
Frej, D.: Ajurvéda, Eminent, Praha, 2007
Johari, H.: Ájurvéda léčivá kuchyně, Pragma, Hodkovičky 2007
Rajpoot, G.: Ájurvédská kuchyně, Ómcentrum, Praha bez vročení
Rajpoot, G.: Základy ájurvédy, Dhanvantri, Praha, 2002
Schwarz, Schweppe: Léčení kořením, Dobra+Fontána, 2000